onsdag 15 juli 2009

det här med språket...

Ja just det, det där med språket. Det är ju inte så att dom pratar svenska overthere. Ok, en av dom gör det. Det vet jag. Men resten. Alla barn. Alla jag ska arbeta med/för. Med tanke på alla svenskar som varit där har dom säkerligen snappat upp ett och annat svenskt ord kan jag tänka mig men.. Det är nog nån typ av engelska och swahili som gäller.

Engelska, inga bekymmer. Inte vanligtvis. Men när jag tänker på engelska pratat av nån som har swahili som modersmål blir det hela lite mer krångligt. Jag föreställer mig att det kommer vara lika svårt att förstå som Johnny Nr5. Ja ni vet. Den där jätte-80-tals-filmen med en himla söt liten vilsen robot. Som träffar nån indisk snubbe. Ni vet indisk-engelska. Indisk-engelska är likamed grekiska för mig. Jag fattar nada. Jag tittar, ler lite och hoppas på att jag inte blir bortgift när jag nickar. Det lär ju inte funka i 8 veckor i Tanzania! :P Men ok, jag lär mig nog förstå deras brytning efter ett tag, och dom lär sig säkert förstå min konstiga brytning. Ni vet, engelsk-svenska på dalmål-västmanländska. Det kommer bli greeeeeeeaaaat som Tony the Tiger säger.

Men iaf, tillbaka till mitt stora problem. Swahili. Det enda jag kan och kommer ihåg är hakuna matata. Ja, jag lovar, det är ett riktigt uttryck! It means no worries....for the rest of youre days......*trallar lite*. Sorry. Tappade tråden lite. Men jo, det är ett riktigt uttryck. Sen kan jag kwa heri men det kommer jag inte ihåg vad det betyder, eller jo, jag tror det betyder hejdå. Jambo betyder..öhmn..hej tror jag. Hapana betyder nej.
Jag läser och läser och läser. Men ingenting fastnar. Nothing. Zip. Nada. Prutt! :( Hur har jag tänkt mig att jag ska klara mig i Matanana om jag inte lär mig lite mer swahili?! Jag måsste nog försöka köpa eller låna nån ljudbok, typ "swahili for dummies" eller nåt. Jag har ju ingen aning om jag ens uttalar orden rätt. :P

Nåja. Det finns ju större världsproblem än detta men just nu är det mitt bekymmer. Och mina bekymmer är stora för mig. Så det så! :P Jag har ju försökt mig på tyska, spanska och italienska. Kan inget av de idag. Så swahili nästa!! *skratt* Blir nog bra! =D


..........hakuna matata...... what a wonderful frase..... it's our problemfree philosopfy.......... hakuna matata hakuna matata.........*sjunger glatt vidare*

1 kommentar:

  1. du är för söt!!! du glömmer att det varit många svenskar där före dig och att de alla klarat av att leka med barnen, borsta deras tänder och laga deras sår trots att de inte talar samma språk, barn är bra på det viset... dom bryr sig inte vad du säger bara du ler och det vet jag att du kan... så de så!!! puss puss

    SvaraRadera