tisdag 16 mars 2010

Hemkommen, bortkommen, ihågkommen...

Ja då var man i Sverige igen då. Och just precis nu upptäckte jag att jag vant mig att skriva utan å ä ö..haha. Blir bara en massa aaa:n och ooo:n.
Jag och Stoffe landade i söndags morse på Arlanda. Glada men trötta blev vi mötta av världens bästaste Calle. Himla skönt att träffa honom igen måste jag säga! :) Väl uppe i bilen fick vi varsin liten frukostpåse med Pucko och WasaSandwich. Kan inte ens beskriva hur gott det var med knäckebröd. Vi skjutsade Sofi till Vällingby och sen åkte vi hem, till Tomt. Ett litet stopp på Ica Köplusten för att köpa cola. Dom måste ha trott att jag var knäpp som gick ut i uppvikta jeans, linne och kofta och flipflops..... hmm. Det bjuder jag på!
Pluggde in kameran för överföringav bilder på en gång nar jag kom hem. Sen åt vi pannkakor, ja och Calle. Med sylt och grädde. Mums! En dusch för min del och sen var klockan helt plötsligt kväller och La Familia dök upp. Jätteekul att traffa alla. Pappa hade med en så fin bukett med tulpaner (då är det vår!) Småttingarna har blivit så stora. Glada små skitar som har en förkärlek för att spy. haha.
Vi mumsade tacos (obeskrivligt gott!) och pratade i mun på varandra som vanligt. Sen visade jag alla fina tyger och smycken jag köpt. Min väska väde 22.5 kilo på vägen hem. Halva väskan full med tyger. Det ar ju så svårt att låta bli att handla, dom har ju så otroligt mycket vackra saker därborta i Tanzania. :)
Efter familjen åkt slocknade både jag och Calle som klubbade sälar. Hur trötta som helst. Vaknade som vanligt vid halv sju igår morse. Mumsade en delikat frukost, grejade med datorn, var ut en vända på gården. Calle hade fixat världens bästa överaskning! Han har byggt en sån fiiiiiin och helt underbar pysselstudio till mig. Ska ta lite bilder sen. Den är så fin. Så fin. Han är duktig min man. ;) Efter lunch (som bestod av äggmackor med kaviar) la vi oss och sov en stund. Sen åkte vi in till Västerås och köpte tapeter. Hälsade på pappa och Moje. Vandrade runt på Ikea och sen Maxi. Vi köpte tryffelsalami! Sen blev det en vända förbi min lägenhet på vägen hem. Det kändes jättekonstigt. Den är fin. Stambytet avklarat efter många om och men och Moje och pappa har städat, diskat och grejat så det är så fint så. Sen åkte vi hem till Sala igen. Hälsade på Calles föräldrar på vägen hem. Jag fick en jättefin bok och en stor fin bukett med blommor. Så himla gulligt. Väl hemma somnade vi lika snabbt som kvällen innan.
Imorse vaknade jag halv sju. Som vanligt. Vi har precis ätit frukost och jag har börjat tvätta lite. Dagen får bli som den blir. Orkar inte riktigt planera och ta tag i saker känner jag. Är så himla trött hela tiden. Känner mig rätt avtrubbad och vill tillbaka till Zanzibar, till värmen och solen. Det är väldigt skönt att vara hemma men.....mm...några dagar till i paradiset hade varit skönt. Det är svårt att beskriva hur jag känner mig men avtrubbad är nog rätt ord. Jag är så glad att vara hemma men samtidit vill jag bara sätta mig på första bästa plan och åka tillbaka. Till Zanzibar, till Matanana....till mitt underbara vackra varma Tanzania.

Jag har landat rent fysiskt men det kommer ta tid innan jag landat på riktigt, helt och fullt ut. Men det gör inget.....jag lever gärna kvar i mitt Afrika ett tag till.

1 kommentar:

  1. Ok, kan kanske förstå hur det känns. Vilka kontraster på kort tid och inga mellanlandningar. Måste vara väldigt omtumlande och tar nog tid att utvärdera alltsammans. Men gissar att det var värt det!? Bra gjort(-:

    Vännen B.

    SvaraRadera