tisdag 9 februari 2010

Asante Sana!

Tack alla for all hjalp! Dt ar toppen att sa manga vill hjalpa till. Det varmer! Vi ska under denna eller nasta vecka borja ta matt pa barnen sa vi vet vilka storlekar vi ska kopa pa kladerna. De kommer bli sa glada! Vi blir sa taggade nar vi ser hur manga som vill hjalpa till. Energin aker upp pa topp och det ar sa roligt att fa chansen att hjalpa denna underbara lilla by. Tack! Keep it up! :)

Idag ar jag i Mafinga igen och vi har kopt brollopspresent till Lilly en av de anstallda som gifter sig pa fre-sondag. Hon ar en jatteharlig person som har san pondus. Ska bli kul att se hur hennes brollop blir. Vi kopte en fin servis till henne. Vitt porslin med rosor pa. Sa fint sa! Alla volontarer ar med pa presenten. Sa pa frag far jag chansen att anvanda min fiiiina utstyrsel igen. Har dock lamnat in kjolen till sommerskan igen, den ar for stor. Hade massa sakerhetsnalar i pa forra brollopet, tankte slippa det nu. :P (nog for man droppar i vikt men inte sa mycket)

Livet lunkar pa i sin takt har i Tanzania. Hemlangtan gor sig pamind ibland men jag har det oforskamt bra har. Har bytt rum sa nu sover jag ensam i ett rum, ratt skont md lite privacy efter fyra veckor av sambonde. Jag ar dessutom vaken tidigast av alla.. skont att slippa stora de andra. Konstigt hur morgonpigg man kan vara! Jag som sa garna sover lange pa morgonen. Haha.
Igar lagade jag och Ida middag. Det blir alltid storkok. Igar blev det potatismos och chili sin carne. Alla tyckte det var jattegott. Vi hade i nan variant av soya mince. Blev valdigt bra! Maten har bestar mest av brod och te till frukost. Sylt, stekt agg, majonas eller jordnatssmor pa brodet (som det dessutom ar lite smagrus i). Till lunch blir det oftast ugali och bonor och nan gronsakssorja, ibland lagar vi egen mat och da blir det omelett, pasta, avokado eller nat annat med agg. Till middag blir det oftast ris och nan gryta eller soppa av gronsaker. Vi har atit korv en gang och get en gang. Getterna hade Ewout slaktat, tva sma bebisar som bott pa garden som vi tidigare statt och matat med gras........ Maste jag namna att jag inte at get?! :P
Men maten ar bra. Smaken valdigt enformig men det funkar. Mycket tomater, lok, bonor, kal och agg blir det. En del kantareller har det varit oxa. Sockerartor fick vi tom en kvall.

Nasta vcka kommer nasta gang md nya volontarer. De ar oxa en stor grupp. 7st. Men dt kanns oki fr vi i enna grupp har hittat vara sma projekt som vi arbetar med och Ewout far hitta a nyatill det nya ganget. Det finns att gora om man sager sa. Behovet av en hjalpande hand tar ju inte direkt slut....

Vi har fatt hit en ny liten flicka, Zarah 9manader. Hon kom igar. Jattesot men jisses vad hon skrek nar hon sag oss mzungos! Hon har nog aldrig sett en vit manniska forut. En ratt vanilg reaktion bland smabarn ar att de borjar grata eller haller for ogonen nar de ser oss om de inte sett vita manniskor forut. Man blir lite full i skratt faktiskt.

Man har iaf borjat hitta sina sma rutiner har och allt flyter pa valdigt bra. Vi pratar en del om Zanzibar och langtar pa satt och vis efter lite semester. For aven om i inte jobbar ihjal oss sa ar dagarna jobbiga. Det ar hela tiden sa mycket att ta in. Och klimatet gor sig pamint titt som tatt. Hojden marks av valdigt tydligt och varmen gor sitt till Jag sover if valdigt bra pa natterna nu vilket ar jatteskont. I love my myggnat! Inte sa myket for myggorna men for spindlarna, rattorna, fladdermossen och andra flygfan.

Kram till er alla! Tack igen! Fortsatt ge och glom inte bort att skriva antingen har eller pa mitt konto vem som gett vad. Kram kram!

6 kommentarer:

  1. Måste bara få säga att jag känner mig stolt och lite lugnare nu med dina äventyr.

    SvaraRadera
  2. Ia lilla jag blir mer och mer avis på dina äventyr för var gång... tror du att det skulle fungera att åka ner dit samman med Tilly nån gång? när hon blir lite äldre menar jag? jag vill oxå!!! Så skoj att få va med på ytterligare ett bröllop!!! jag är så nyfiken på alla kort!!! antar att vi får ha visning hemma hos pappa sen på stora tv'n så du slipper berätta om och om och om och om och om igen :) det är väl många nog som vill veta, se och höra!!! Jag vill se!!! jag vill se dig, barnen, maten, rummet, getterna (om det är nån som lever), skolsalen, sängen med myggnät, var ni handlar mat, jag vill se allt!!! Så glad är jag oxå att läsa att ni verkligen kan göra något för alla barn och människor där nere!
    Älskar dig och känner mig omåttligt stolt som storasyster till dig. Har satt in pengar ikväll. SanTilly står det

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Ia för alla spännande saker vi får läsa om. Skall få Ditt kontonummer via Carl så även vi får bidraga med litet kläder till "dina" barn.
    Ha det bra och var rädd om Dig så vi får hem Dig snart.
    Gunvor o Staffan

    SvaraRadera
  4. Här snöar det igen och igen och igen. Jag tänker på dig och kan se dig framför mig bland alla barnen. Så fort jag får kontonummret av Calle så kommer det pengar. Fashs kusiner och mostrar är också med och hjälper. Hämtade klockan på klockis, kändes ju hur kosntigt som helst KRAM CL

    SvaraRadera
  5. Hej gullungen min. Jag har satt in 1600 till dig får mig och Anders och några till från jobbet. Mormor och moster är med oxå.
    Hoppas att det hjälper barnen lite iallafall.
    Här är det -15 ikväll inte nå skönt alls.
    Puss och kram älskar digMor

    SvaraRadera
  6. Nu är pengar på väg till dig. 1500 från mig, Fash, pappa, Afsane och Ramin.

    SvaraRadera