lördag 13 februari 2010

Mafinga igen da

A sa var jag i Mafinga igen. Nu ska det handlkas korv igen, grillkvallarna ar riktiga sma hojdpunkter! Och sa maste jag halla mig uppdaterad pa bloggen saklart. ;)
Denna vecka har skrungit ivag lika snabbt som de andra. Vi har besokt Ulole & Bumilayinga, rensat 80 kilo ris, en get har blivit slaktad/styckad/tillagad, barnen har lekt, tvatten har blivit tvattad, en tjtj har fatt malaria och varit till doktorn (idag, alldeles nyss faktiskt), kvallarna har avnjutits med en och annan cola och lite Pringles, brollopet har satt igang (forsta dagen igar, andra dagen imorrn). En helt vanlig vecka med andra ord.

Ibland kanns det som en evighet tills jag ar hemma igen men samtidigt fdar man lite panik over att inte hinna med allt man tankt innan man maste fara hemat. Men vi gor det vi hinner. Har jag namnt att saker och ting tar valdigt lang tid har.....?
For en sa pass organiserad, ambitios, planerande osv osv manniska som mig sjalv sa kan det vara valdigt frustrerande. Saker och ting gar langsamt. Man tanker bara ett steg i taget, aldrig nan framforhallning eller planering. Afrikaner har en formaga att gora saker svart for sig ibland. De gor vissa saker sa mycket mer komplicerade an vad de behover vara. Men det ar bara att acceptera och anpassa sig. Liiiite svart emellanat men det gar. ibland far man rakna till tre och andas lite. ;) Vi svenskar kanner likadant allihopa. Mer eller mindre iaf.

Imorse blev det lyxfrukost forresten. Stekte brod och stekte agg och hade pa lite aromat. Jategott men aj aj min mage. Ni vet agg. Funkar sisadar. haha. Men det var det vart!
Efter frukosten bar vi upp lite vatten och nagra av oss har tvattat och nagra av oss akte in hit till stan. Vi skulle ha sju-kamp idag men vi skjuter pa det till nasta vecka nar de nya kommer. Vi har redan dopt dom till Pontus, Felicia och Emma. Stackare. Ibland har vi for mycket tid pa kvallarna...haha. Far se vad det ar for folk. 7st ar det som kommer varav en kille iaf, sa mycket vet vi.

Tack igen for all hjalp! Nasta vecka ska jag och Maria aka in till Mafinga och Iringa for att ta ut pengar och kopa forsta vandan med klader och skor. Vi har berattat for froknarna vad vi haller pa med och de ar sa tacksamma. Barnen likasa. Det innebar en enorm lattnad for dem. De ska hjalpa oss att mata alla barn och rita av fossingarna sa vi kan kopa ratt storlekar. :)
Aven skolan i Bumilayinga vill ha lite hjalp. De behover pennor och skrivbocker till barnen. Det kan vi nog oxa fixa med hjalp av allt ni underbara manniskor samlat in! Tack tack!!

Apropa ingenting sa ar jag grymt sugen pa en hamburgare. Och pizza. Och pannkaka. Och dressing. Och kallt vatten. Riktigt kallt.

Forresten. Maste beratta om brollopsmiddagen igar. Det var (i vanlig ordning) ris, bonor och kalsallad och sen nan gryta med denna stackars lilla geten. Serverades pa fargglada djupa plasttallrikar. Vi at med handerna sittanes i graset. I vara finklader. Helt underbart! haha. Man andrar perspektiv om man sager sa..... Aterigen. Och just ja. Vi drack JollyJuice. Som nan konstig saft. Maste nastan ta med mig hem. Vi fick tom en cola att ela pa. Varsta lyxen!

Hmm...vet inte hur jag lyckas fa mina inlagg sa langa jamt. Tycker inte jag far med halften av allt som hant och allt man kanner men andock blir inlaggen hela sidor. Sorry. ;)

Nu maste jag maila lite! Kram kram.

Badai!

4 kommentarer:

  1. hej hej syster! så underbart det är att läsa om de små detaljerna! sitta i gräset och äta slaktad get och ris med händerna! hoppas du fotade!!! saknar mig sjuk efter dig! så räkna med en rejäl dos av mig och Tilly när du kommer hem! Älskar dig puss och Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Ia. Dina inlägg är inte långa, så roligt att läsa vad du gör och hur du mår. Skönt att du är något bättre i magen. Ska bli så spännande att höra dig berätta och att se alla korten du tagit av barnen.
    Sköt om dig nu
    Puss och kram älskar dig
    //Mor

    SvaraRadera
  3. Hej hej, nu är det måndag pust och det är fortfarande 8 minus. Men det är iaf ljusare på morgonen och kvällarna. Vinter OS har börjat i Canada och där har de knappt ingen snö och det regnar, upp och ner vända världen. KRAM CL

    SvaraRadera
  4. Jag ser bara 80 kg ris framför mig, hur många gånger jag än försöker läsa - 80Kg, 80kg, kan ingen fixa potatis till dom ?!, kål,rovor vad som helst bara inte 80 kg ris.

    SvaraRadera