lördag 6 februari 2010

Aventyrsvecka och insamling

Tillbaka i Mafinga. Ar har lite oftare an jag trodde vilket bara kanns bra. Da far jag chansen att uppdatera bloggen och meddella alla om laget har i Afrika.
Forra helgen var jag som sagt i Iringa och i mandags akte jag, Maria och Ewout forst till Mafinga och bunkrade upp med lite mat sen skjutsade han ut oss till Bumilayinga dar vi sen bodde tom igar (fredag). Det har varit en helt underbar vecka! Ett fantastiskt utbyte och manga manga harliga upplevelser. Det ar anda nat sarskilt nar ett barn kommer och vill att jag ska sjunga Imse Vimse Spindel igen och gora alla rorelser. Att se dom forsoka lara sig. Hur sott som helst. Froknarna i Bumilayinga var underbara de med, Amina och Rahema. Amina kan ratt bra engelska och hon har kampat pa med oss och var swahili (som inte gar sarskilt bra men anda framat). Jag och Maria bodde i sjalva daghemshuset, dvs ett litet rum och ett forrad. Husdjur fick vi pa kopet sa att saga. Vi dopte henne till Disa. Disa ar (var) en ratta. Henne dodade jag med gift, elaka jag. Tva till rattor fick sattta livet till under var vecka dar. hihi. Lite smatt ackligt men tja, man andrar perspektiv har. Bara att hantera. Dom ar och prasslar i ens pasar och vaskor och sa. men, men. Tre farre rattor iaf. Alltid nat. Myror hade vi oxa. Och utanfor sprang hundar, honor, tuppar, kossor och nattetid en hel dros med syrsor. Oronbedovande ljud masta jag saga. Aldrig hart nat liknande i Sverige faktiskt. Och for att prata lite skit. Toaletten. Spannande. Tror jag har varit sa nara naturen i afrika som man kan komma. Toaletten var ett hal i marken utomhus med nagra brador runtokring som skydd. Inget tak. Toaletten lag pa andra sidan vagen om vart lilla hus. Spannande mitt i natten vill jag lova nar man han magknip och diarre..... Det fick bli n'rmsta aker/ang. Haha. Magen har varit i uppror storre delen av min vistelse har och det ar samma med alla andra har oxa, vi ar bra ett par dagar och sen blir det springa pa toa ett par dagar. men det funkar, man vanjer sig. Jag har slutat med min malariamedicin denna vecka for att se om magen blir battre. Hall tummarna! Fast det ar klart, Amina hjalpte mig i torsdags, hon plockade Guava-lov at mig som jag skulle tugga pa opch svalja och banne mig: det hjalpte!! helt otroligt. Battre an Immodium och Dimor tillsammans. Hehe. :)
Vi var med till mjolmaskinen och gjorde mjol, hnadlade appeltuggummi och gick pa den lokala puben och drack cola. Vi spelade Finns i sjon med Amina och Rahema sista kvallen, de tyckte det var jattekul. Igen igen sa de. Himla gulligt faktiskt. Och kul. Vi hade en sa trevlig kvall sista kvallen. Vi ska dit om ett par veckor igen och bo dar en vecka till, da ska vi ta med lite saker som vi vet att de behover. Bkand annat nya mattor att sitta pa, ett par plastbyttor med lock att ha leksakerna i sa dom inte blir rattatna, vi ska bygga en kista i tra som vi kan stoppa ner alla mjolsackar i sa rattorna inte kommer at dem osv osv. Vi ska aven forsoka kopa en madrass hem till Amina, just nu sover honm och henner lilla son (Elison) pa golvet. Amina ar en 22arig tjej som har sin lilla son och sina syskon att ta hand om. Foraldrarna ar doda och pappan till sonen finns inte med i bilden. Hon kampar pa och jag fattar inte hur hon hittar sin ork och energi och livsgladje. Helt otroligt! Hon ar sa glad och positiv hela tiden och sjunger, dansar, hoppar hopprep och malar med barnen. Fantastiskt!
Barnen pa daghemmet har det ratt skralt. De gar i samma klader en hel vecka, ofta langre an sa. De barn som gar i skolan har skolklader men de ar sa trasiga. Armar saknas och kjolarna har stora hal. Vissa saknar skor och andra saknar skolklader helt och hallet. Jag och Maria blev valdigt tagna av detta lilla samhalle. Kanslan i byn ar bra och positiv men det ar valdeigt fattigt. Sa nu tanker jag tigga lite.

Jag tror och vet att det finns manga dar hemma och garna skulle vilja gora lite nytta och skillnad har i varlden och nu har ni chansen.
En skoluniform med skor och allt som behovs gar pa ca 100kr allt som allt. Dessa barn behover skolklader, skor, vanliga klader. De ar ca 35 barn. Det skulle vara kul att kunna ge dem det. Sa om alla som laser denna blogg pratar med de ni kanner sa kanske vi kan skrapa ihop en liten summa som jag och Maria kan spendera pa dessa barn. Alla pengar gar ju oavkortat till just barnen. Jag tror vi klarar det! Vi kan nog losa det pa nat satt, ta kontakt med mina systrar eller pappa sa ni far mitt kontonummer eller nat sant.
Passa pa, ta chansen att hjalpa!

Nagra av de andra volontarerna har startat en insamling pa Facebook for en av de andra byarna, Ulole. Ytterligare en fattig by dar manga av barnen saknar samma saker. Just skolklader ar et dilemma har i Afrika. De maste ha uniform men det kostar en slant. Manga barn gar inte i skolan av just den anledningen att de inte har pengar till skoluniform.... tragiskt.

Det var skont att komma hem till Matanana igar iaf. Duschade! Helt obeskrivligt skont efter en vecka i Bumilayinga. Duschen innebar som sagt att halla vatten pa sig ur en kanna. Jag unnade mit tom en varm dusch, varmed vetten pa elden forst. Och i morse tvattade jag nar jag klev upp. Jag har vaknar alltid ca 6.50, oavsett vilken tid jag lagger mig. Konstigt. Jag som vanligtvis ar sa trott pa mornarna. Nu ar vi inne i Mafing och ska kopa lite gottis till kvallen, vi ska ha lite grillfest uppe vid vart hus, "hotellet". Vi ska grilla korv, marchmallows om vi far tag pa det, majs och dricka ol och cola. Cola for min del. Det blir nog lite chips och choklad oxa om jag kanner de andra ratt. Och vet ni vad! jag ar inte den storsta gottegrisen har. Alla andra ar typ varre an mig. haha. Tog ett tag innan jag fick cravings efter godis.
Apropa godis.
Karet: kan du kopa en gosidpasa till mig som Calle kan ta med till Arlanda. Du vet bast vad jag gillar. Blir himla sugen nu nar jag pratar godis. haha.

Nu maste jag fortsatta in pa ett par andra sidor innan min tid rinner ut pa datorn.

Karet och San: jag forsoker skicka sms ibland till er, det funkar sisadar. Men ni borde kunna skicka tillbaka. Prata med Calle och se till att ni far mina olika nummer. Har ett som det gar bra att ringa till och ett som ni kan smsa till. Vi far testa oss fram. :)

Kram kram allihopa!

6 kommentarer:

  1. Hej Ia, vi har satt in en liten slant på ditt konto som vi tänkte att du kunde använda till att köpa skoluniformer för. Vi lämnade meddelande Tanza.D.E. på överföringen till ditt konto.

    Mvh. Danne, Eva & Christopher - Västerås.

    SvaraRadera
  2. Ta ut 3500 kr från kontot och köp skoluniformerna. Kramar från Mojje och Pappa.

    SvaraRadera
  3. Uttagsavgift = 35 SEK/gång
    //Kramar från Moije

    SvaraRadera
  4. Hej Ia,
    vi på Klockis har samlat in ca 1300 kr från alla här som vi kommer sätta in på ditt konto.Det är så roligt att hjälpa till när vi vet att det kommer till stor nytta.Det låter som att du trivs och har det bra. Vi saknar dig!
    Många kramar Klockistjejerna

    SvaraRadera
  5. Hej

    Jag och Fash skänker 600 kr och jag har frågat på jobbet och mina kompisar om de är intresserade.

    SvaraRadera
  6. Detta fick jag som svar från en på jobbet.
    "Min förra arbetskamrat kommer från Tanzania och har startat det första mikrofinansieringsinstitutet i Sverige för kvinnor med annan etnisk bakgrund som vill starta företag. Det du! Om din kompis behöver kontakter i Tanzania så kan jag koppla ihop dem." Hör av dig om du vill att jag ska prata mer med Anne på jobbet om kontakter i Tanzania.
    KRAM CL

    SvaraRadera