onsdag 24 februari 2010

A sa Iringa igen...

Haj haj!
Ja det ar ett evigt akande fram och tillbaka till Iringa och Mafinga nu kanns det som. Men det blir sa nar ni alla ar sa snalla som vill hjalpa till med insamlingen. Jag och Maria ar och hamtar ut pengar, igen. Det ar lite problem att hamta ut pengar har i Afrika ibland om man sager sa. Men nu gick det bra. Igar var vi in till Mafinga med Steven och shoppade jarnet i 7 timmar typ. Steven ar en afrikan som bor i Matanana med oss for en vecka sa han foljde med oss for att tolka och hjalpa oss pruta. Och vilket jobb han gjorde! Sicken forhandlare. Vi ar imponerade. Sa med andra ord fick vi mycket mer for alla era pengar an om vi hade skott shoppingen sjalva. :)
Vi blev i stort sett klara igar. Vi har handlat klader, skor, skoluniformer, skrivbocker, pennor, mattor, forvaringslada och sa lite tuggumi till onsdag da sjalva overlamningen av allt sker. Det blir som en liten fest da alla Yatima barn och skolbarn samt alla volontarer samlas i Bumilayinga. Blir sisadar 400-430 personer..... Ska bli riktigt kul men jag kommer grata som ett litet barn da det blir sista gangen jag traffar alla underbara barn och froknar dar. Kanns inte riktigt lika kul. :(

Annars sa hander det inte sa mycket just nu. Vi ar sa inne pa vart lilla projekt. Men det ar klart. Varje dag innebar nya upplevelser har i Tanzania.
# 8 nya volontarer kom i fredags.
# Ida akte hem/Zanzibar idag.
#I sondags fick vi reda pa att en man dott tidigare i veckan nar de skulle lasta av virke hos oss.
# Grillkvall har hunnits med.
# Pubrunda (dvs man gar till en pub och dricken en cola och lyssnar pa musik och blir utstirrad) har oxa hunnits med.

Tjaoo...och en massa annat saklart. Valdans tur att jag skriver dagbok eftersom afrika har satt sig pa hjarnan: har inget minne kvar, har tappat min organisationsformaga, jag glommer allting (alltifran saker jag staller ifran mig till saker jag sagt) och allt gar i slowmotion (vi pratar forvirrad-snigel-langsamt)......

Men ananrs sa... tja. Magen ar....hmm..ja, som den ar. Lite upp och ner och fram och bak. Ena stunden ypperligt bra, andra stunden fasansfullt dalig. Men jag overlever. Forkylningen som brot ut har dampat sig och jag mar i huvudsak valdigt bra. Det ar egentligen bara magen som spokar. Skickade ett sms till San om att boka en tid at mig pa infektion sa jag kan gora lite tester nar jag kommer hem. Missatanker att det behovs for bade det ena och det andra.

Min panik infor hemresan har slappt da jag och Maria har fatt lite mer koll pa laget och ligger ratt bra till med insamlingen och allt kring det. Sa onsdag raknar jag med att vara klar med allt.
Sa med andra ord. Eftersom jag aker hem snart:

Tack alla sa jattemycket for all hjalp! Er hjalp kommer gora sa stor skillnad for dessa barn och froknarna. Tack tack tusen tack!
Satt inte in mer pengar nu pa mitt konto. Om ni vill fortsatt skanka finns mojlighet att satta in pengar pa Maria Rasmarks konto. Kontakta henne via min Facebook isf. Hon kommer befinna sig i Matanana ca 4 veckor till.


Lite paminnelser till familjen: ;)

# Karet - glom inte min godispase. Langtar valdigt valdigt mycket efter den.
# San- messa mig garna om jag lyckas fa tid pa infektion.
# Calle- langtar....langtar...langtar.......men langtar oxa efter pannkakor sylt och gradde, tacos, kaviar, yoghurt, musli, svenskt brod, svensk frukt osv osv osv... ;P

Nu ska jag leta recept. Vi ska satta igang och baka i Matanana. Hjalpa en grupp med handikappade igang med deras lilla verksamhet. Ett cafe och sa smaningom ska de borja gora lite som Nema, producera lite smycken och annat handicraft i liten skala som kan saljas.

Ha det gott sa ses vi snart allisammans! Puss och kram!

/ Mariam aka "den magiska stadfen"

3 kommentarer:

  1. Så skönt att kunna hjälpa till även om vi inte är med dig där nere. Så har även vi gjort skillad för dessa barn. Det känns skönt.
    Puss på dig och välkommen hem till all snö som finns här.
    Puss och kram älskar dig//mor

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad jag ska skriva längre, tycker bara att du ska komma hem nu... och bli frisk. KRAM CL

    SvaraRadera
  3. Vi skall se till att vintern består tills du kommer hem, så även du får njuta av den klara luften en solig dag på Tomt.Kan hälsa från Sassa, Dogge o Leo som vi hälsat på ikväll eftersom deras husse är på kurs i Karlstad. Skall bli spännande att se hur de reagerar när du kommer hem. Väntar sååååååååå.
    GD

    SvaraRadera